kuva 2. Maho Beachilla ottamani valokuva laskeutuvasta matkustajakoneesta. kuva 2. Maho Beachilla ottamani valokuva laskeutuvasta matkustajakoneesta.

Matkani Karibialle Sint Maartenille

Vähän ennen joulua viime vuonna kohdalleni osui jotain niin odottamatonta, että sitä oli vaikea lainkaan uskoa. Ystäväni kolmihenkinen perhe oli lähdössä Karibian merellä sijaitsevalle Sint Maartenille. Kävi kuitenkin niin, että perheen miehelle tuli este, joten ystäväni tarjosi matkaa minulle. Jo maksettu matka aurinkoon pariksi kuukaudeksi oli liian hyvä tarjous että olisin pystynyt kieltäytymään. Niinpä tammikuun puolessa välissä minä, ystäväni ja hänen 11-vuotias poikansa suuntasimme kohti Helsinki-Vantaata.

Sint Maarten on Hollannille kuuluva itsehallintoalue Karibialla. Se sijaitsee saarella jonka toinen puoli, Saint Martin, kuuluu Ranskalle. 

kuva 1. Sint Maarten kartalla.

Maho Beach

Itselleni saari oli ennestään tuttu lentokentän viereisestä Maho Beachista, josta olin katsellut videoita Youtubessa. Suuret matkustajakoneet laskeutuvat rannan yli matalalla. Luonnollisesti tämä oli juuri minulle ensimmäinen tutustumiskohde saarella. Toiset otti aurinkoa ja minä kuvasin lentokoneita.

kuva 2. Maho Beachilla ottamani valokuva laskeutuvasta matkustajakoneesta.
kuva 2. Maho Beachilla ottamani valokuva laskeutuvasta matkustajakoneesta.

Hurrikaani Irma vuonna 2017

Vuonna 2017 saaren yli pyyhki hurrikaani Irma joka teki valtavaa tuhoa. Se rikkoi rakennukset ja vei jopa aluskasvillisuuden. Siitä toipuminen jatkuu saarella yhä. Joka puolella voi vieläkin nähdä siellä täällä myrskyn repimiä rakennuksia joita ei ole saatu korjattua.

kuva 3. Hurrikaani Irman jäljiltä tuhoutunut talo keskellä pääkaupungin vilkkainta turistirantaa. Tällaisia vielä korjaanattomia rakennuksia on edelleen siellä täällä saarella.
kuva 3. Hurrikaani Irman jäljiltä tuhoutunut talo keskellä pääkaupungin vilkkainta turistirantaa. Tällaisia vielä korjaamattomia rakennuksia on edelleen siellä täällä saarella.

Lentomatkustus

Lähdimme siis kohti paratiisisaarta tammikuun pakkasen keskeltä. Helsingistä lensimme ensin Amsterdamiin ja sieltä suora lento isolla lentokoneella perille kesti kahdeksan ja puoli tuntia. Kun Airbus nostaa kytkintä on moottorien jylinä valtava ja kaikki koneen muoviosat rämisee kuin miljoona Toyota Hiacen hansikaslokeroa moottoritievauhdissa.

kuva 4. Schipholista isolla lentokoneella Princess Juliana Airportiin Sint Maartenilla.
kuva 4. Schipholista isolla lentokoneella Princess Juliana Airportiin Sint Maartenilla.

Philipsburg on Sint Maartenin pääkaupunki

Perillä majoituimme pääkaupungin Philipsburgin keskustasta kaverini vuokraamaan asuinhuoneistoon. Arvostan beachia enemmän muita nähtävyyksiä, mutta matkakaverini olivat tyytyväisiä kun lähin ranta oli n. 100 metrin päässä kadun toisella puolella.

kuva 5. Lähin ranta. Puhuimme tästä koko matkan ajan "meidän rantana"
kuva 5. Lähin ranta. Puhuimme tästä koko matkan ajan ”meidän rantana”

Joukkoliikenne eli paikalliset ”nysset”

Koko saaren pinta-ala on vain n. kolmannes Lempäälän alasta. Asukkaita siellä on kuitenkin yli 75 000. Tästä seuraa tietenkin se, että joka paikassa missä liikut on paljon ihmisiä ja liikenne todella ruuhkaista. Itse liikuimme eri puolilla saarta busseilla. Mitään isoja ”nyssejä” siellä ei ole, eikä niillä mahtuisi edes liikennöimään siellä. Sen sijaan bussit on tavallisia 9-hengen pakettiautoja. Kaikki liikennöitsijät on yksityisiä ja kulkevat ilman ennakolta säädettyjä aikatauluja. Kyytiin voi nousta mistä vaan ja pois jäädä missä vain. Tästä tietysti seurasi se, että bussi kaupunkikeskustoissa saattoi pysähtyä ottamaan ja jättämään sadan metrin välein. Kätevää näissä oli se, että koskaan päiväsaikaan ja arkena ei bussia oikeastaan tarvinnut odottaa muutamaa minuuttia kauempaa. Maksu oli 2 dollaria aikuiselta ja 1 dollaria lapselta ja käteisellä kuskille.

kuva 6. Bussissa
kuva 6. Bussissa

Kokemuksia ja nähtävää

Koska matka kesti n. 2 kuukautta siihen sisältyi paljon ihan pelkkää arkista oloa. Matkakaverini pyrkivät olemaan mahdollisimman paljon auringossa rannoilla. Itse viihdyin enemmän varjossa ja pidin niistä reissuista joissa oli muutakin nähtävää kuin hiekkaa ja aurinkoa. Seuraavaksi esittelen näitä kohokohtia.

SXM Pawn koirien rescuetarha

Koiraihmisinä vierailimme useasti SXM Pawn nimisessä rescuekoirien tarhassa. Saarella liikkuu irrallaan tosi paljon koiria, joilla ei ole omistajaa. Nämä koirat tekevät pentuja joita sitten löytyy yksin harhailemasta. Tällaisia koiria tuodaan paljon sinne tarhaan ja niitä adoptoidaan satoja vuodessa lähinnä USA:an ja Kanadaan. Myös ystäväni adoptoi sieltä pennun ja toi tänne Suomeen.

kuva 7. koiran pentuja SXM Pawn rescuetarhalta
kuva 7. koiran pentuja SXM Pawn rescuetarhalta

kuva 8. Tässä Hope jonka ystäväni otti mukaansa Sint Maartenilta.
kuva 8. Tässä Hope jonka ystäväni otti mukaansa Sint Maartenilta.

Parrotte Ville

Mielenkiintoinen paikka oli myös Parrotte Ville papukaijapuisto. Kaijat olivat kesyjä ja söivät kädestä. Lennähtivät pään päälle istumaan ja näpräsivät nokallaan hiuksia.

kuva 9. Papukaija joka viihtyi tässä minun kupillani mielellään.
kuva 9. Papukaija joka viihtyi tässä minun kupillani mielellään.

Turismia saarella

Lähirantamme oli myös satama, johon valtavat risteilyalukset ankkuroivat päiväksi kerrallaan. Laivoista tuli sitten tuhansia turisteja rannalle ja ostoksille. Nämä turistit ovat pääasiassa jenkkejä. Saari elääkin lähes kokonaan turismista mikä muodostaa 80% sikäläisestä BKT:stä.

Loistoristeijöitä Philipsburgin satamassa
kuva 10. Tällaisia laivoja saattoi tulla Philipsburgin satamaan muutama kerrallaan. Se tarkoitti, että saarelle saattoi rantautua 10 – 15 000 ihmistä päivän ajaksi.

Icon of the Seas

Näimme myös maailman suurimman loistoristeilijän, joka on rakennettu Suomessa Turun telakalla. Icon of the Seas aluksen vierailu oli kohokohta paikallisille ja sen lähtöä illalla juhlittiin mm. ilotulituksella.

kuva 11. Icon of the Seas lähdössä Philipsburgin satamasta.
kuva 11. Icon of the Seas lähdössä Philipsburgin satamasta.

Fort St. Louis

Kävimme myös vanhan linnoituksen raunioilla Saint Martinin puolella saarta. Paitsi että linnoitus ja sen historia oli mielenkiintoinen, oli sieltä vuoren päältä hienot maisemat satamiin ja Atlantille.

Linnoitus on  Fort St. Louis ja sen rakensi ranskalaiset 1700-luvun lopulla.

kuva 12.  Fort St. Louis
kuva 12. Fort St. Louis
kuva 13. Näkymä linnoitukselta Marigotin kaupunkiin.
kuva 13. Näkymä linnoitukselta Marigotin kaupunkiin.

Loterie Park

Ranskan puolella kävimme myös patikoimassa luonnonpuisto Loterie Farmlla. Polku ylös vuorelle oli vaativa. Nousua oli paljon ja polku oli kivinen. Se kuitenkin kannatti. Näimme mm. apinoita siellä vaikka emme kunnon kuvaa heistä saanutkaan. Sen verran häveliäästi he piiloutuivat viidakkoon vilahdettuaan ensin polun poikki.

kuva 14. kivinen polku Loterie Parkissa
kuva 14. kivinen polku Loterie Parkissa
kuva 15. näkymä merelle luonnonpuiston patikkareitin korkeimmalta kohdalta.
kuva 15. näkymä merelle luonnonpuiston patikkareitin korkeimmalta kohdalta.

Yoda Guy museo

Asuntomme oli Philipsburgin pääkadulla ja siinä vastapäätä oli Yoda Guy Star Wars museo. Merkittävää tässä oli, että museota piti Nick Maley joka on tehnyt erikoistehosteita Star Wars elokuviin. Hän on mm. valmistanut Yodan näihin leffoihin. Kannattaa googlata nimi.

kuva16. Yoda Guy museo Front Streetillä Philipsburgissa
kuva16. Yoda Guy museo Front Streetillä Philipsburgissa

Pinelin Saari

Mainittakoon vielä pari reissua Pinelin Saarelle, jossa itsekin uskaltauduin uimaan kun rannalla ei aallokkoa ollut. Pääasiassa kuitenkin katselin siellä kun pikkuiset ravut viipelsivät kotilon kuori selässään hiekalla ja jopa metrin mittaiset iguaanit lekottelivat hiekalla.

kuva 17. pulahdin mereen
kuva 17. pulahdin mereen
kuva 18. Iso iguaani Pinelillä
kuva 18. Iso iguaani Pinelillä

Matka päättyi, mutta muistot jäivät

Tällaisia poimintoja saaren nähtävyyksistä ja elämästä. Kerrottavaa olisi vaikka kuinka paljon lisää. 

Sitten koitti päivä kun oli lähdettävä takaisin kotiin. Matka olikin sitten vähän pidempi. Lento kulki Trinidad Tobagon kautta Amsterdamiin ja sieltä Helsinkiin. Trinidadissa istuin isossa koneessa 1,5 tuntia välilaskun ajan ja Amsterdamissa vaihto oli 3 tuntia. Matka-aikaa kotiin saakka kertyi kokolailla täysi vuorokausi. Koskaan en ole ennen matkustanut näin pitkää matkaa. 

Tämä oli työttömälle sattuneen satumaisen onnen matkakertomus. Paljon jäi kertomatta hienoja asioita mitä koin. Ehkä kirjoitan joskus pienen matkaoppaan saaresta johon rakastuin ensi silmäyksellä.

kuva 19. koristeellinen saaren kartta Philipsburgin front streetin jalkakäytävällä.
kuva 19. Koristeellinen saaren kartta Philipsburgin front streetin jalkakäytävällä.
kuva 20. Front street. Katu jonka varrella me asuttiin.
kuva 20. Front street. Katu jonka varrella me asuttiin.

Satunnainen Matkamies

Linkkejä

SXM Paws https://sxmpaws.com/

Parrotte Ville https://www.instagram.com/beautifulbirdparkparrotville/?hl=fi

Maho Beach https://www.visitstmaarten.com/beaches/maho-beach/

Sint Maarten Wikipediassa https://fi.wikipedia.org/wiki/Sint_Maarten_(Alankomaat)

Fort Louis https://www.visitstmaarten.com/monuments/fort-louis/

Loterie Farm https://loteriefarm.com/

Nick Maley, Yoda Guy https://en.wikipedia.org/wiki/Nick_Maley

Pinelin saari https://www.visitstmaarten.com/beaches/pinel-island/

2 thoughts on “Matkani Karibialle Sint Maartenille

  1. Hienon näköinen paikka on kyllä. Olen kanssa youtubesta aikanaan ”tutustunut” tähän paikkaan kun nähnyt videoita sinne laskeutuvista lentokoneista. Karibia vaikuttaa mielenkiintoiselta ja kauniilta paikalta.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *