Baikaljärvi sijaitsee Venäjällä Itä-Siperian eteläosassa, lähellä Mongolian rajaa

Elinikää lisää Baikalilta

Matkaan lähtö

Vuosia sitten Moskovassa asuessani päätimme kolmen ystäväni kanssa lähteä kokemaan reppureissaajien suosiossa oleva Trans-Mongolian junamatka (Moskova-Irkutsk-Ulan Bator-Peking). Kuulemamme mukaan junamatka Moskovasta Irkutskiin ei ollut maisemiltaan kovinkaan mielenkiintoinen, joten päätimme lentää Moskovasta suoraan Irkutskiin. Itä-Siperiassa Irkutskin alueella sijaitseva Baikaljärvi oli yksi odotetuimmista kohteista reissultamme, olimmehan kuulleet siitä niin paljon tarinoita. Yksi paikallinen uskomus on, että jos Baikaljärvessä kastaa kätensä, saa yhden elinvuoden lisää. Jalkojen upottaminen Baikaliin poikii lisävuosia viisi ja uiminen peräti 25. Mitäpä sitä ei tekisi elinvuosiensa pidentämisen eteen, joten itsevarmoina ja innoissamme lähdimme uimapuvut mukaan pakattuina valloittamaan Siperiaa ja Baikalia.

Baikaljärven sula osuus toukokuun alussa (kuva oma kuva-arkisto)

Kohti kokemusta

Saavuimme Irkutskiin toukokuun alun varhaisena aamuna noin 6,5 tunnin lentomatkan jälkeen. Koska Itä-Siperian pääkaupungissa aika on 5 tuntia edellä Moskovan aikaa, jäivät unet siltä vuorokaudelta väliin. Pienen hengähdystauon jälkeen hotellilla päätimme lähteä kokemaan Baikalin taian. Saimme kuskiksi paikallisen Igorin, joka lähti mielellään esittelemään ulkomaalaisille naisille paikallisten suurta ylpeyden aihetta, Siperian helmeä. Suunnitelmaamme kuului pulahduksen lisäksi Baikaljärven rannalla olevan saunan vuokraaminen, mutta paikalle saavuttuamme saimme todeta koko kylän olevan ilman sähköä ja saunominen jäi haaveeksi. Tästä emme kuitenkaan lannistuneet, vaan vaihdoimme Siperian Mersuksikin kutsutun Ladan takapenkillä yllemme uikkarit ja olimme valmiit lisäelinvuosien hankintaan.

(Uhka)rohkeat suomalaiset

Toukokuun alkupuolen lämmöstä ei ollut tietoakaan Baikalin rannalla ja hyytävä kylmyys tarttui meihin hetkessä. Iso osa valtavasta järvestä näytti olevan vielä jäässä, mutta sen verran järvi oli jo sulanut, että emme voineet pulahdustamme perua. Taisimme olla paikallisten silmissä erikoinen näky kärvistellessämme rannalla pikku bikineissämme ja muutamat paikalliset tulivat talvivaatteissaan huutelemaan meille varoituksia jäätävän kylmästä vedestä. Vastasimme takaisin olevamme Suomesta ja tottuneemme kylmyyteen, jolloin paikalliset hyväksyivät asian heti ja jäivät vain kannustamaan meitä rannalle.

Vaikka vesi oli todellakin jäätävän kylmää, kävimme kaikki neljä rohkeasti pulahtamassa Baikalin aalloissa. Vesi oli uskomattoman kirkasta ja kokemus oli kaikin puolin upea. Igorimme oli pitänyt Ladan lämpimänä ja pääsimmekin heti pulahduksen jälkeen lämmittelemään sen karvapäällysteisille penkeille. Vaikka legenda 25 lisäikävuoden saamisesta ei pitäisikään paikkansa, oli olo sillä hetkellä hyvin nuorekas, virkeä ja täynnä elämää.

Pulahdus Baikaliin oli hieno kokemus (kuva oma kuva-arkisto)

Mielenkiintoisimmat faktat Baikalista

• Baikal on maailman syvin järvi (syvin kohta 1642 m)
  • Järven syvyys on sama kuin jos laittaisi 5 Eiffel-tornia päällekkäin
  • Baikaljärvi on yksi maailman vanhimmista järvistä (n.25-30 milj. vuotias)
  • Baikal kuuluu Unescon maailmanperintökohteisiin
  • Talvella Baikaljärvellä on halkeamia, joiden pituus on jopa 30 km
  • Baikaljärvestä ja sen lähiympäristöstä on tunnistettu 1 085 kasvia ja yli 1 500 eläinlajia
  • Baikalissa on erittäin kirkasta ja puhdasta vettä. Se on niin puhdasta, että voit juoda sen jopa ilman esikäsittelyä.
  • Baikal on tilavuudeltaan maailman suurin makean veden järvi
  • Baikaljärvi on muotoutunut vanhasta hautavajoamasta ja on siksi pitkä ja kapea (pituus 636 km, leveys 48 km)
  • Baikaljärven rannoilla lämpötila voi olla talvisin jopa viisi astetta korkeampi ja kesäisin viisi astetta matalampi kuin hieman kauempana sisämaassa
  • Baikalin hylje kuuluu maailman pienikokoisimpiin hyljelajeihin
Baikaljärvi oli vielä suurelta osin jäässä toukokuun alkupuolella (kuva oma kuva-arkisto)